Neustálé vzdělávání jako závazek vůči klientům

📚 Rozdíly mezi MKN-10 a MKN-11 v psychiatrii dospělých – aktuálně na mém stole
V psychosociálním poradenství a terapii věřím v jednu zásadní věc: člověk, který doprovází druhé, se nikdy nesmí přestat učit. Svět se vyvíjí, a spolu s ním i způsob, jak přistupujeme k psychickému zdraví, vztahům, traumatu nebo identitě.
Jedním z důležitých témat, kterým se v poslední době věnuji, je nová verze Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-11), která přináší změny i do oblasti psychiatrie dospělých. Kniha od prof. Kláry Látalové, Rozdíly mezi MKN-10 a MKN-11 v psychiatrii dospělých, mi slouží jako průvodce při zorientování se v těchto nových rámcích.
Proč je to důležité?
- Diagnostika není jen lékařská formalita — utváří způsob, jakým rozumíme člověku a jeho příběhu.
- Nový přístup v MKN-11 reflektuje větší důraz na subjektivní prožívání, kontinuitu symptomů a širší kontext.
- Změny se dotýkají i klientů bez psychiatrické diagnózy — například při práci s úzkostmi, poruchami identity, traumatem nebo adaptací.
Co to znamená pro moji praxi❓
Jako terapeut, poradce a mentor mám odpovědnost vůči každému, kdo vstoupí do mé poradny. Neustálé vzdělávání je způsob, jak tuto odpovědnost naplňuji. Studium aktuální odborné literatury, účast na supervizích i výcvicích nejsou volitelné – jsou základem.
Pokud hledáte prostor, kde bude vaše situace slyšena s respektem, pochopena v aktuálním kontextu a podpořena s využitím moderních poznatků, budu rád, když se ozvete.
Mgr. Bc. Martin Řapek, DiS., LL.M.
Psychosociální poradenství a terapie
📍Školní 5336, Chomutov, 430 01, 3. patro
🌐 www.martinrapek.cz
📞 605 243 407